Aandeel in het totaal
Portefeuillehouder: G. Faber, L. Vissers-Koopman
Verantwoordelijk directeur: A. Roggeveen
Programma doelstelling en rol van de gemeente
Iedereen wil wonen, werken, naar school gaan, winkelen en uitgaan in een veilige, schone en hele omgeving. De gemeente Zaanstad blijft zich – met partners - inzetten voor de algemene veiligheid en wil daarbij zo veel mogelijk gebruik maken van de kennis en betrokkenheid van buurtbewoners en ondernemers. Zij hebben een groeiende rol als het gaat om veiligheid in huis, bedrijf en buurt en zijn hiervoor medeverantwoordelijk.
De belangrijkste ontwikkelingen in de najaarsrapportage voor dit programma zijn:
- Zaanstad en partners in de veiligheidsketen voeren samen het Integraal Veiligheidsplan (IVP) uit. De geplande activiteiten staan in het Uitvoeringsprogramma IVP 2015 en dat ligt op koers. De raad heeft in september de Driehoeksmonitor ontvangen. Met ketenpartners wordt extra aandacht gegeven aan kindermishandeling.
- Ramp- en crisisbestrijding. De VrZW voert de pijlers uit het beleidsplan uit, zoals staat beschreven in de begroting van de VrZW. Het regionaal crisisplan is vastgesteld en het nieuwe operationele concept wordt dit najaar besproken in het Veiligheidsbestuur.
- Openbare orde. Zaanstad levert haar gemeentelijk aandeel in de rampen- en crisisbeheersing op het gebied van de Bevolkingszorg. We voeren het gemeentelijk antidiscriminatiebeleid uit en zijn regenbooggemeente geworden.
- Uitvoeren handhavingsprogramma. Met het handhavingsprogramma voert Zaanstad alle toezichts- en handhavingstaken uit op het gebied van kinderopvang, horeca, milieu, ruimtelijke ordening, (bestaande) bouw, monumenten, brandveiligheid, openbare ruimte en openbaar water. Er is extra aandacht voor blauwe zones, jeugdoverlast, afval (m.n. Poelenburg), maatwerk, preventie en bewonersparticipatie.
Het aantal woningen dat gemonitord wordt i.v.m. een kwetsbare fundering is groeiend, onder meer als gevolg van rioleringswerk in oudere wijken. Meer woningen in monitoring kan leiden tot meer handhavingstrajecten. We proberen bij handhaving in zijn algemeenheid steeds meer maatwerk toe te passen. Daarnaast vindt er ook gemeentelijke inzet plaats om de funderingsrisico’s te voorkomen of tijdig op te pakken. We constateren dat de inkomsten uit dwangsommen teruglopen. - Toezicht op vaarwegen. Havenbeambten houden toezicht op het water en treden zonodig handhavend op. Het hele jaar wordt toezicht gehouden op de snelheid van beroeps- en recreatievaart op de Zaan. Gedurende het drukke zomerseizoen en Sail is dit toezicht geïntensiveerd.
Product |
Begroting voor narap |
Mutaties narap |
Stand na narap |
---|---|---|---|
Integraal veiligheidsplan |
|||
Lasten |
515 |
2 |
517 |
Baten |
0 |
0 |
0 |
Saldo |
515 |
2 |
517 |
Ramp- en crisisbestrijdiging |
|||
Lasten |
12.349 |
-228 |
12.121 |
Baten |
0 |
0 |
0 |
Toevoegingen |
0 |
0 |
0 |
Onttrekkingen |
0 |
0 |
0 |
Saldo |
12.349 |
-228 |
12.121 |
Openbare orde |
|||
Lasten |
629 |
1 |
630 |
Baten |
0 |
0 |
0 |
Saldo |
629 |
1 |
630 |
Uitvoeren handhavingsprogramma |
|||
Lasten |
3.837 |
-114 |
3.723 |
Baten |
-803 |
397 |
-406 |
Saldo |
3.034 |
283 |
3.317 |
Toezicht op vaarwegen |
|||
Lasten |
1.068 |
3 |
1.071 |
Baten |
-1.148 |
0 |
-1.148 |
Saldo |
-81 |
3 |
-78 |
Bediening bruggen en sluizen |
|||
Lasten |
1.238 |
2 |
1.240 |
Baten |
0 |
0 |
0 |
Saldo |
1.238 |
2 |
1.240 |
Programma | Begroting voor narap | Mutaties narap | Stand na narap |
---|---|---|---|
Veiligheid en handhaving | |||
Lasten | 19.634 | -334 | 19.300 |
Baten | -1.951 | 397 | -1.554 |
Toevoegingen | |||
Onttrekkingen | |||
Saldo | 17.683 | 63 | 17.746 |
Lasten |
Baten |
Saldo |
|
---|---|---|---|
-334 |
397 |
63 |
|
-334 |
397 |
63 |