Kwartaalrapportage Zaanse Energie Agenda 1 oktober 2015
1 | LIJN 1: VERDUURZAMEN WONEN – OPTIMALISEREN EN ISOLEREN |
---|---|
2 | Procesmanagement lijn 1 |
3 | Samen met corporaties zoeken naar slimme oplossingen voor energiebesparing in de bestaande woningvoorraad |
4 | Particulieren: Samenwerking binnen ondersteuningsstructuur Energieakkoord (ex Urgenda), duurzaam bouwen verder uitwerken (incl. training) |
5 | Energiebesparing bij het eigen en maatschappelijk vastgoed |
6 | Subsidieregeling wonen |
7 | Nul op de meter / funderingsherstel Provincie |
99 | Algemeen: bijdragen aan beleid, annotaties, monitoring |
1 | LIJN 2: VERDUURZAMEN BEDRIJVEN |
2 | Procesmanagement lijn 2 |
3 | Actieve communicatie met PPS-platform (digitaal en fysiek) Duurzaan + Energiecafé |
4 | Voortzetten van voorlichting over duurzaam ondernemen. Actieve benadering van bedrijven |
5 | Uitbreiden van het aantal laadpalen en ondersteuning van bedrijven bij de overstap naar elektrisch vervoer |
6 | Gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed bedrijfsmatig handhaven op verruimde reikwijdte (invlechten) |
7 | HIRB lll – lll Impulsregeling |
8 | Duurzame ontwikkeling HoogTij |
9 | Afspraak met (ODNZKG): energierichtlijn/energiebesparing bij bedrijven |
99 | Algemeen: bijdragen aan beleid, annotaties, monitoring |
1 | LIJN 3: DUURZAME ENERGIE – WARMTE, ZON, WIND, BIOMASSA |
2 | Procesmanagement lijn 3 |
3 | Open en Slim Energienet Zaandam-Oost, faciliteren marktinitiatief |
4 | Open en Slim Energienet Zaandam-West, faciliteren marktinitiatief |
5 | MRA-uitvoeringsprogramma warmte- en koudenetten / Green Deal |
6 | Volgen van de ontwikkelingen t.a.v. het herstructureringsplan Wind op land van de Provincie |
7 | Onderzoek naar de mogelijkheden van participatie in projecten ‘wind op zee’ |
8 | Faciliteren realiseren windmolens NZKG |
9 | Faciliteren van collectieve inkoopacties van derden |
10 | Faciliteren zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen |
11 | Faciliteren realisatie zonnepark, bijvoorbeeld Omzoom |
12 | Faciliteren realisatie zonneweide 1, Nauerna |
13 | Open en Slim Energienet Zaanstad-Noord, aanbesteding |
99 | Algemeen: bijdragen aan beleid, annotaties, monitoring |
1 | LIJN 4: ORGANISATIE- & FINANCIERINGSVRAAGSTUK |
2 | Procesmanagement lijn 4 |
3 | Bestuurlijk afsluiten van onderzoek klimaataanpak eigen begroting. Beleggen uitvoeringsverantwoordelijkheid |
4 | Faciliteren eerste Energie Service Provider-initiatief (SAENZ) |
5 | Planmatig aanpakken van uitwerken en aantrekken van financieringen/subsidies voor alle lijnen |
6 | Begeleiden stichting Urgenda |
7 | Evaluatie DHF |
8 | Opstellen investeringsagenda aanvullend op MIP, MJOP, IF e.a. en deze bestuurlijk agenderen |
9 | Begeleiden IDBZ |
99 | Algemeen: bijdragen aan beleid, annotaties, monitoring |
1 | LIJN 5: SMART GRIDS |
2 | Procesmanagent lijn 5 |
3 | EU-project OPTIMUS |
4 | Uitdragen resultaten slimme en open energienet middels E-harbours movement |
5 | Urban Learning |
6 | Elektrisch vervoer contouren en energiestromen grondstoffenrotonde, inclusief laadpunt ter plaatse |
7 | Samenwerkingsverband NEMIS: zoeken naar mogelijkheden voor systeemverandering (sturing vanuit lopende projecten) |
1 | LIJN 6: INVLECHTEN |
2 | Procesmanagement lijn 6 |
3 | Verder implementeren van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid |
4 | Energieatlas + actief gebruik van de energiemonitor ‘energieinbeeld.nl’ |
5 | Elektrisch vervoer in de lijn brengen/begeleiden subsidieregeling/heroriëntatie |
6 | Energiejaarboek Zaanstad digitale editie |
7 | Energiecafés (zie 2.3) |
8 | Programmamanagement |
9 | Bestuurlijke ondersteuning, incl. MRA en Klimaatambassadeur |
10 | Management Energiecontract Zaanstad/Greenchoice, incl. nieuw contract |
99 | Algemeen: bijdrage aan beleid, annotaties, monitoring |
LIJN 1: VERDUURZAMEN WONEN – OPTIMALISEREN EN ISOLEREN | |
---|---|
1 | STAND VAN ZAKEN |
Corporaties
Particulieren
Maatschappelijk vastgoed | |
2 | PRESTATIES |
| |
3 | AANDACHTSPUNTEN |
| |
4 | VOORUITBLIK KOMEND KWARTAAL |
|
LIJN 2: ENERGIEBESPARING BEDRIJVEN | |
---|---|
1 | STAND VAN ZAKEN |
Met het Energieakkoord in 2012 is een aftrap gedaan voor een verdere verduurzaming van bedrijven gericht op energiebesparing. Onderdeel van de overeenkomst zijn de oprichting van een expertisecentrum en de versoepeling van toezicht en handhaving door onder andere de invoering van de zogenaamde maatregellijsten. De opdrachtgevers van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, waaronder de gemeente Zaanstad, Amsterdam en Haarlemmermeer, hebben samen met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied een regionaal projectplan uitgewerkt om invulling te kunnen geven aan de uitvoering van het Energieakkoord: het projectplan energiebesparingsaanpak bedrijven. Met het projectplan is de ambitie uitgesproken dat in 2020 bij nagenoeg alle grootverbruikers in de regio is vastgesteld of zij voldoen aan de Wet milieubeheer, of dat afspraken zijn gemaakt om daaraan te voldoen. Via de VNG is door het Rijk een vergoeding van € 171.199,- verstrekt om met het projectplan te kunnen starten. Zaanstad maakt deel uit van de VNG-klankbordgroep energiebesparing bij bedrijven. De klankbordgroep heeft tot doel de door het ministerie uitgewerkte voorstellen te beoordelen en zo mogelijk bij te sturen. In de klankbordgroep hebben zowel gemeentes, provincies als omgevingsdiensten zitting. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft in opdracht van de gemeente Zaanstad een Voorlopig Plan van Aanpak Wet milieubeheer en energiebesparing 2016 e.v. uitgewerkt. Daarin zijn verschillende varianten opgenomen. Op basis van de door de gemeente te hanteren ambitie kan een keuze voor een variant worden gemaakt. Met de provincie is een akkoord bereikt over de inzet van de IDBZ als stimulerende bijdrage aan verduurzaming van bedrijven. Naast de inzet van de door de provincie verstrekte bijdrage (€ 795.018,-) heeft ook de gemeente hetzelfde bedrag beschikbaar gesteld. Verstrekte subsidies | |
2 | PRESTATIES |
Regionaal projectplan energiebesparingsaanpak bedrijven. Klankbordgroep VNG Voorlopig Plan van Aanpak Wet milieubeheer en energiebesparing 2016 e.v. Verstrekte subsidies | |
3 | AANDACHTSPUNTEN |
4 | VOORUITBLIK KOMEND KWARTAAL |
Bestuurlijk voorstel voor toekenning van de opdracht aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied voor invulling van het projectplan. |
LIJN 3: DUURZAME ENERGIE - WARMTE, ZON, WIND, BIOMASSA | |
---|---|
1 | STAND VAN ZAKEN |
Wind Door de 600 meter-eis (afstand tot gevoelige bestemmingen) lijkt ongeveer de helft van de aangevraagde windmolens onder druk te komen te staan. In opdracht van de gemeente heeft geluidsbureau Peutz een onderzoek gedaan ten behoeve van een onderbouwing van de te hanteren afstand tussen windturbines en (geluid)gevoelige bestemmingen. Dit onderzoek verkeert in een fase van afronding. Het lijkt erop dat met een afstand van 472 meter in het industriële Noordzeekanaalgebied i.p.v. de door de provincie vereiste 600 meter hetzelfde geluidsniveau wordt behaald. In oktober vindt een tweede gesprek over de principe-aanvraag met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en de provincie plaats. Er is gezocht naar de mogelijkheden voor het plaatsen van kleinschalige windmolens op het stadhuis. Kleine gebouwgebonden windmolens zijn erg duur en hebben een erg laag rendement (maximaal 250 kW). Bovendien wordt de locatie door deskundigen als ongeschikt beoordeeld door draaiwinden. Dit is dus geen reële optie. Zon Warmte Om duidelijkheid te krijgen over de maatschappelijke waarde van het warmtenet heeft Zaanstad aan CE Delft de opdracht gegeven om een maatschappelijke kosten- en batenanalyse (MKBA) te maken voor dit netwerk. Gezamenlijk met Alliander en Cofely tracht de gemeente om draagvlak te creëren voor een publieke bijdrage vanuit de landelijke en provinciale overheid. Hiertoe zijn de afgelopen maanden diverse gespreken gevoerd waaronder met de gedeputeerde Duurzame Economie en Energie, Ralph de Vries. Er wordt hierbij bereidheid gevonden om mee te denken over het mogelijk maken van het warmtenet. In Zaanstad-Noord is met Parteon, OCK, OVO Zaanstad, SAENZ, HVC gewerkt aan een business case voor uitbreiding van het bestaande stadsverwarmingsnetwerk in Saendelft. OCK heeft daarbij aangegeven zich niet voor heel Kreekrijk te willen vastleggen op aansluiting van het warmtenet en staat kritisch tegenover de plannen. De eerste resultaten laten zien dat het warmtenet commercieel mogelijk niet rendabel is. Om dit te toetsen is de gemeente geadviseerd om een marktconsultatie uit te voeren om hierover duidelijkheid te verkrijgen. Ook voor dit deel van het warmtenet zal een MKBA worden uitgevoerd. HVC en Forbo hebben gezamenlijk gewerkt aan een voorstel om restwarmte van Forbo toe te passen in het bestaande warmtenetwerk van HVC in Saendelft. Zij hadden hiertoe een subsidie verkregen in het kader van de Impulsregeling. Inmiddels is duidelijk geworden dat de hoeveelheid beschikbare restwarmte veel lager blijkt te zijn waardoor de restwarmte-uitkoppeling niet meer rendabel is uit te voeren. De gemeente Zaanstad heeft samen met Forbo en HVC gebrainstormd om te bezien of mogelijkheden zijn. Geconcludeerd wordt dat binnen de gegeven kaders en projectscope de restwarmte-uitkoppeling niet mogelijk is / niet verantwoord is. Op het warmtedossier is met bovenstaande resultaten duidelijk geworden dat projecten zeer waarschijnlijk niet vanuit een regisseursrol gerealiseerd kunnen worden maar dat een zwaardere publieke rol nodig is om resultaten te boeken. Op het slotevenement van de Dutch Green Building Week is, op basis van een subsidieaanvraag van het St. Michael College om een biovergister te realiseren, een subsidie van € 5.000,- toegekend. Met de biovergister produceert de school zelf biogas die in een aparte ketel wordt geleid om daarmee de school te verwarmen maar ook om te gebruiken bij de natuur- en scheikundelessen. De biovergister draait op groenafval die door de school zelf wordt opgehaald. Afvalscheiding op school is daarom een belangrijk eerste deel van het project. Voeding voor de installatie kan ook gehaald worden uit het natuurgebied de Kalverpolder en restaurants uit de omgeving. | |
2 | PRESTATIES |
Wind
Zon
Warmte
| |
3 | AANDACHTSPUNTEN |
Wind
Zon
Warmte
| |
4 | VOORUITBLIK KOMEND KWARTAAL |
Wind
Zon
Warmte
|
LIJN 4: ORGANISATIE- & FINANCIERINGSVRAAGSTUK | |
---|---|
1 | STAND VAN ZAKEN |
Voor het organisatievraagstuk omtrent energiezuinig investeren is in het derde kwartaal een bestuurlijk voorstel geschreven aan college en raad waarin de organisatorische barrières binnen de gemeente worden weggenomen. Hierin wordt tevens als uitvoering van motie 57 financiering gevraagd voor het realiseren van zonnepanelen op daken van gemeentelijke panden en voor het doen van overige duurzaamheidsinvesteringen die zichzelf terugverdienen binnen 15 jaar. Het college van B&W heeft het voorstel aangenomen. Het financieringsvraagstuk is op te delen in een korte termijn- en een lange termijnvraagstuk. Het lange termijnvraagstuk richt zich op het bereiken van schaalgrootte met projecten om klimaatneutraliteit te realiseren voor de gehele gemeente. Om kennis op te doen wordt in 2015 met name gefocust op het financieel mogelijk maken van kleinschalige, hanteerbare projecten. Hiertoe behoren:
Specifiek is daarbij de vraag hoe de gemeente kan helpen bij het financierbaar maken van projecten. ‘Nul-op-de-meter’ voor 100 particuliere woningen (Urgenda) Zonnepanelen voor 1.000 corporatiewoningen | |
2 | PRESTATIES |
| |
3 | AANDACHTSPUNTEN |
Het blijft noodzakelijk veel energie te steken in het stimuleren van de initiatieven rondom ‘nul-op-de-meter’ en zonnepanelen op corporatiedaken. De projecten blijken dermate marginaal winstgevend te zijn of risico’s in zich te bergen, dat snelle besluitvorming niet haalbaar blijkt. Het zoeken naar creatieve oplossingen vraagt tijd. Voordeel hiervan is wel dat dit mogelijk leidt tot toekomstbestendige maatregelen die anders niet in beeld gekomen waren. | |
4 | VOORUITBLIK KOMEND KWARTAAL |
|
LIJN 5: SMART GRIDS | |
---|---|
1 | STAND VAN ZAKEN |
Optimus E-harbours movement Urban Learning NEMIS | |
2 | PRESTATIES |
| |
3 | AANDACHTSPUNTEN |
| |
4 | VOORUITBLIK KOMEND KWARTAAL |
|
LIJN 6: INVLECHTEN | |
---|---|
1 | STAND VAN ZAKEN |
De aandacht voor energie als leidmotief bij verduurzaming op veel beleidsvelden begint vruchten af te werpen. Veel ontwikkelingen in de stad laten zien dat energie en energiebesparing relevant zijn. De recente besluitvorming van het college over de verduurzaming van de eigen organisatie laat zien welke maatregelen nodig zijn om daadwerkelijk te verduurzamen. | |
2 | PRESTATIES |
Implementatie gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid/Management energiecontract Zaanstad/GreenChoice, incl. nieuw contract. Energieatlas + actief gebruik van de energiemonitor 'energieinbeeld.nl' Energiecafe's Monitoring Elektrisch vervoer in de lijn brengen / begeleiden subsidieregeling / heroriëntatie Externe financiering STEM-subsidie Ondersteuning dossiers Bestuurlijke ondersteuning, incl. MRA en Klimaatambassadeur, VNG, G32. etc. | |
3 | AANDACHTSPUNTEN |
4 | VOORUITBLIK KOMEND KWARTAAL |
|
FINANCIEEL OVERZICHT ZEA LIJNEN | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2015 | Realisatie t/m september | Prognose | ||||||||
begrote kosten | begrote opbrengsten DHF | begrote opbrengsten subsidies | realisatie t/m september | realisatie opbrengsten | prognose kosten | prognose dekking subsidies (meestal ook in BW besluit) | prognose dekking DZHF | prognose Dekking DZHF besluiten | Ten laste van ZEA budget | |
LIJN 1: VERDUURZAMEN WONEN - OPTIMALISEREN EN ISOLEREN | 339.225 | 309.225 | 30.000 | 200.000 | 200.000 | 409.000 | 133.000 | 276.000 | 74.000 | 202.000 |
LIJN 2: VERDUURZAMEN BEDRIJVEN | 113.400 | 113.400 | - | 1.364.000 | 1.364.000 | 1.415.000 | 650.000 | 765.000 | 650.000 | 115.000 |
LIJN 3: DUURZAME ENERGIE - WARMTE, ZON, WIND, BIOMASSA | 575.056 | 389.520 | 185.536 | 227.000 | 227.000 | 499.000 | 175.000 | 324.000 | 42.000 | 282.000 |
LIJN 4: ORGANISATIE- & FINANCIERINGSVRAAGSTUK | 185.735 | 166.735 | 19.000 | 97.000 | 97.000 | 154.000 | 19.000 | 135.000 | 135.000 | |
LIJN 5: SMART GRIDS | 308.000 | 127.000 | 181.000 | 250.000 | 250.000 | 297.000 | 142.000 | 155.000 | 127.000 | 28.000 |
LIJN 6: INVLECHTEN | 228.640 | 228.640 | - | 211.000 | 211.000 | 340.000 | 111.000 | 229.000 | 25.000 | 204.000 |
TOTAAL | 1.750.056 | 1.334.520 | 415.536 | 2.349.000 | 2.349.000 | 3.114.000 | 1.230.000 | 1.884.000 | 918.000 | 966.000 |
[1] ESCo= Energy Service Company